Úřad pro ochranu osobních údajů


International


Vyhledávání

 

Základní odkazy


Cesta: Titulní stránka > Hlavní menu > Archiv > Zahraničí > Informace ze světa > EU řeší behaviorální cílenou reklamu

 

EU řeší behaviorální cílenou reklamu

 
 
 

V dubnu 2009 zahájila Evropská komise řízení proti Spojenému království kvůli porušení práva behaviorální reklamou na internetu, která představuje novou hranici v cílené reklamě a rozviřuje tak mnoho podstatných otázek ochrany osobních údajů.

Komisařka pro informační společnost Viviane Redingová požaduje, aby britské orgány upravily svou národní legislativu v oblasti ochrany osobních informací. Tento krok je důsledkem celé řady stížností uživatelů vyvolaných používáním technologie pro behaviorální reklamu (Phorm), kterou testoval britský Telecom, aniž by o tom své zákazníky informoval.

Tato technologie umožňuje poskytovatelům internetových služeb (jako např. BT) sledovat pohyb webových uživatelů po internetu. Z dat shromážděných o uživatelích si vytvoří profily, které jsou poté prodávány inzerentům. Díky těmto technologiím mají společnosti přesnější přehled o zájmech svých zákazníků a mohou tedy zdokonalovat své obchodní strategie. Výsledkem je, že pokud zákazník často navštěvuje např. farmaceutické webové stránky, bude mu zasílána reklama související s léky.

Problémem je ovšem to, že poskytovatelé internetových služeb většinou nežádají od svých zákazníků souhlas před tím, než je začnou na internetu stopovat. Jen v letech 2006 – 2007 byly vytvořeny elektronické profily tisíců uživatelů, aniž by oni sami o tom věděli. Šokující na tom je fakt, že tato činnost byla v souladu s britskými předpisy na ochranu dat.

Británie vlastně jen velmi volně interpretuje evropské předpisy na ochranu dat, které uvádějí, že souhlas uživatelů musí být „výslovný“, „informovaný“ a „poskytnutý svobodně“ do té doby, než budou jejich data zpracovávána. Místo toho britská legislativa říká, že data mohou být shromažďována v případě, existují-li „dostatečné důvody se domnívat“, že souhlas k tomu byl poskytnut.

Komisařka Redingová vydala k tomuto své prohlášení: „Vyzývám britské instituce ke změně svých národních zákonů a k zajištění náležitého zplnomocnění pro národní instituce k udělování řádných sankcí, aby bylo zabezpečeno uplatnění legislativy EU týkající se diskrétnosti komunikace.“

Načasování tohoto rozhodnutí možná nebylo zvoleno náhodou, vzhledem k tomu, že bylo vydáno jen pár týdnů poté, co Google jako hlavní poskytovatel cílené reklamy na internetu, začal nabízet návštěvníkům serveru YouTube behaviorální reklamu. Tyto reklamy jsou také uplatňovány na návštěvníky webových stránek vybavených softwarem, který je dodáván Googlem zdarma, aby pomohl zvýšit webovým editorům výnosy z reklam.

Reklama založená na zájmech adresátů umožňuje uživatelům změnit nebo vymazat zájmové kategorie, k nimž nechtějí dostávat žádné reklamy. Koneckonců uživatelé mohou využít možnosti „opt-out“ (tedy odmítnutí nabízených služeb), pokud si nepřejí reklamy zasílané na základě jejich zjištěných zájmů dostávat vůbec.

Nicméně problém s tímto přístupem spočívá právě v možnosti „opt-out“. Přísnější interpretace unijních předpisů k ochraně dat se přiklání spíše k opačnému přístupu „opt-in“. Mluvčí komisařky Redingové dodává, že systém „opt-out“ není v EU povolen. Z čehož plyne, že kdokoliv bude chtít využívat behaviorální reklamy, bude povinen vyžádat si nejprve souhlas uživatele, a to je systém, který by mohl zničit celý obchodní model.

Nebude-li Evropská komise spokojena s odezvou Spojeného království, bude dalším krokem „Odůvodněné stanovisko“ a následně případná žaloba k Evropskému soudnímu dvoru.

Informační zdroje:

 

Kontext

Umístění: Složky dokumentů > Mapa stránek > Hlavní menu > Archiv > Zahraničí > Informace ze světa > EU řeší behaviorální cílenou reklamu

Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu

 
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


Copyright © 2013 Úřad pro ochranu osobních údajů. Všechna práva vyhrazena.
web & design , redakční systém