Úřad pro ochranu osobních údajů


International


Vyhledávání

 

Základní odkazy

 

Cesta: Titulní stránka > Hlavní menu > Pro mládež > Články, zajímavosti a příklady konkrétních situací > Sociální sítě > Facebook není sdružení filantropů…

 

Facebook není sdružení filantropů…

 
 
 

Facebook není sdružení filantropů… Tak začíná jeden z podtitulků velice zdařilého článku Jana Kovalíka v Respektu. Autor v úvodu připomíná nedávnou, ačkoli masově nakonec neuskutečněnou, iniciativu internetového hnutí „Končím s Facebookem“, které vyzvalo uživatele, aby na protest proti necitlivému zacházení s jejich daty Facebook opustili. Podobné iniciativy naznačují, že si již lidé více uvědomují i možná rizika související se sdílením dat na sociálních sítích a že se také více zamýšlejí nad hodnotou svého soukromí. Je tedy zřejmé, že dnes již mnozí nepřitakávají v článku citovanému výroku zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga, že „soukromí je přežitek dvacátého století“. Svědčí o tom uváděný příklad rodiny z amerického Missouri, jejíž přátele překvapila při návštěvě Prahy fotografie jejich známých na obřím reklamním billboardu. Snímek přitom pocházel z rodinného alba umístěného na Facebooku. Nezbývá než připomenout, že každý by si měl ve vlastním zájmu položit otázku, zda sdílené údaje nemohou být zneužity – a to nejen ke komerčním účelům – a zda není vhodnější a bezpečnější se o některá sdělení podělit se svými přáteli jinou cestou než prostřednictvím sociálních sítí. Z článku také vyplývá, že vývojáři Facebooku vymysleli další instrumenty, jejichž cílem je prostřednictvím stále většího odhalování zálib uživatelů vydělat z prodeje dat inzerentům více peněz. OpenGraph umožní prostřednictvím hodnotícího tlačítka na „spřátelených webech“ například informovat všechny přátele o tom, že vás něco zaujalo. Uvědomte si, že seznam vašich přátel, což je zcela vaše soukromá záležitost, se tak stává zadarmo prostředkem nemalého zisku někoho jiného. Instant Personalisation zase využije informace obsažené v profilu na sociální síti při vstupu na jakékoli internetové stránky, s cílem co nejvíce se přizpůsobit vkusu konkrétního uživatele. Také z těchto důvodů vzrůstá zájem o to, jak soukromí na Facebooku lépe zabezpečit. PDF soubor Celý článek (Respekt 23, Jan Kovalík: Soukromí podle Zuckerberga. Vzpoura facebookového národa vůči jeho zakladateli nese ovoce, 7. – 13. června 2010, s. 36-37) určitě stojí za přečtení.

červenec 2010

 

Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu

 
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


Copyright © 2013 Úřad pro ochranu osobních údajů. Všechna práva vyhrazena.
web & design , redakční systém