Úřad pro ochranu osobních údajů


International


Vyhledávání

 

Základní odkazy


Cesta: Titulní stránka > Hlavní menu > Archiv > Ostatní > Ochrana osobních údajů v zahraničních médiích > Finančnictví

 

Finančnictví

 
 
 

Výběr ze zahraničních médií

01. 01. 2009 Business Line (došlo 01. 01. 2009)

Indie: Rozvoj „branchless banking“ - nový trend v bankovnictví

Indie zažívá nový trend v systému bankovnictví. V celé zemi výrazně roste počet oblastí s branchless banking tj. s bankami bez přímých poboček. Poprvé představila Corporation Bank nový model tohoto typu bankovních služeb v roce 2006. Vyhověla tak velkému počtu obyvatel na venkově a v málo osídlených oblastech, kterým touto službou umožnila realizovat své finanční transakce přímo z domova a bez ohledu na pracovní dobu hlavní banky. Corporation Bank vybudovala síť obchodních bankovních korespondentů, které vybavila jednoduchými příručními bezpečnostními terminály. Zákazníci, kteří tímto způsobem chtějí využívat bankovní služby, dostali čipové karty fungující na bázi radiofrekvenční identifikace, ve kterých jsou zaneseny jejich osobní údaje – jméno, adresa, fotografie i jejich otisky prstů.


21.10.2008 Australian Associated Press – AAP General News (došlo 21.10.2008)

Austrálie: V policejní akci proti gangům specializovaným na krádeže identit padlo další obvinění

Devětadvacetiletý muž byl v Sydney obviněn z praní špinavých peněz podvodně převáděných z finančních institucí prostřednictvím kradených identit. Muž pomáhal gangu specializovanému na krádeže identit s transfery více než 280 tisíc australských dolarů. Je tak jedenadvacátou osobou obviněnou v rámci policejní akce „Uher“ zaměřenou na organizované skupiny živící se krádežemi identit. Na akci se podílejí Australská federální policie, Policie Nového Jižního Walesu, Australská komise pro boj s organizovaným zločinem (Australian Crime Commission) a Ministerstvo pro imigraci a občanství.


12.08.2008 Spiegel online

Německo: Aféra obrátila pozornost k možnosti strhávat peníze z účtu bez vědomí majitele

Cédéčko s informacemi o jméně, datu narození, adrese, čísle bankovního účtu a čísle telefonu 17 tisíc osob, které nabízela nejmenovaná firma z Viersenu a které se dostalo do rukou pracovníků centra na ochranu spotřebitelů ve spolkové zemi Šlesvicko-Holštýnsko, obrátilo pozornost k černému trhu s osobními údaji, o které mají velký zájem callcentra bombardující oběti nevyžádanými telefonáty s nabídkami zboží a služeb. S případem je však spojen i jiný typ zneužití osobních údajů. V posledních dnech se množí případy, kdy firmy vydávající se za loterijní společnosti telefonicky oslovovaly lidi ze zmíněného cédéčka, nabízely jim účast na hazardních hrách a požadovaly zplnomocnění k výběru vsazených peněz z jejich účtů. Jsou však už zaznamenány případy, kdy si tyto firmy nechaly převést peníze z účtů lidí, kteří tvrdí, že účast na hazardní hře zcela jednoznačně odmítli.

Aféra tak obrátila pozornost k bankovním účtům a k možnosti vybrat z nich peníze bez zplnomocnění držitele účtu. Spolkový pověřenec pro ochranu osobních údajů Peter Schaar, který kritizoval bankovní instituce za to, že neověřují zplnomocnění k výběru, vysvětlil podstatu takových případů. Podnik, který chce strhávat peníze přímo z účtů svých zákazníků, musí uzavřít s bankou smlouvu, ve které je stanoveno, že podnik může peníze strhávat pouze u těch zákazníků, kteří k tomu poskytnou plnou moc. Banka však dále nezkoumá, zda jednotliví zákazníci dali podniku plnou moc, a automaticky po obdržení příkazu podniku peníze strhává a převádí na účet podniku, aniž by kontrolovala byť i jen to, zda s uvedeným číslem účtu souhlasí jméno zákazníka. Díky moderním elektronickým způsobům platby banky profitují, tak se musejí postarat o odpovídající zabezpečení, uvedl Peter Schaar.

http://www.spiegel.de/wirtschaft/0,1518,571598,00.html


03.08.2008 Australian Financial Review (došlo 04.08.2008)

Austrálie: Australská asociace bank se obává zahlcení veřejnosti oznámeními bank o úniku osobních údajů

Australská asociace bank reagovala na návrh Australské komise pro právní reformu (Australian Law Reform Comission), podle kterého by měla být zavedena povinnost zveřejnění každého úniku osobních údajů. Banky jsou přesvědčeny, že by se mělo zůstat u původního návrhu Komise pro soukromí (Privacy Commission), podle něhož by zveřejnění bylo dobrovolné a bankám by bylo umožněno vypracovat si samoregulační pravidla v tomto směru. Bankovní asociace se obává, že povinné zveřejňování úniků dat by vedlo k zahlcení veřejnosti obrovským množstvím takových oznámení. V důsledku by se zákazníci stali k těmto oznámením neteční a povinné zveřejňování by tak nijak výrazně krádeže identity neomezilo.


06.06.2008 WPS – The Russian Finance Report (došlo 09.06.2008)

Rusko: Rusko má do dvou let dohnat Evropu v počtu platebních karet na obyvatele, platby po internetu ale stagnují

Ruská centrální banka předpovídá, že v příštích dvou letech se Rusko vyrovná Evropě v počtu bankovních karet na obyvatele. V roce 2007 vzrostl počet bankomatů v Rusku o polovinu na 44 tisíc. Naproti tomu mírně poklesl počet internetových obchodů, které přijímají platby kartou, a online platby tvoří mizivou část všech plateb uskutečněných z karetních účtů, pouhých 1,3 procenta. Podle centrální banky za to můžou jednak vysoké náklady plateb po internetu, jednak naprostá nedůvěra držitelů karet k takovým platbám, způsobená značným rozšířením internetových krádeží osobních dat včetně informací o platebních kartách.


26.03.2008 Australian Associated Press General News

Austrálie: Vláda chystá opatření na podporu obětí krádeže identity

Australský ministr vnitra Bob Debus předloží tento týden výboru státních zástupců zprávu o zločinu krádeže identity, o jeho podobách, rozsahu a způsobených škodách. Pod pojem krádeže identity spadá především nelegální užití osobních údajů z cizí bankovní karty k nákupům po internetu nebo telefonu nebo k vybrání hotovosti z účtů, příp. k otevření nových účtů a čerpání půjček. Zpráva navrhne, aby oběti krádeže identity mohly získat soudní potvrzení, které by jim pomohlo obnovit svou důvěryhodnost u bank. Zpráva také navrhne, aby zákon rozlišoval tří kategorie zločinu krádeže identity včetně odpovídajících sankcí.


22.03.2008 Times of India

Indie: Projekt zpřístupnění bankovních služeb venkovu se rozjíždí

Indická národní banka ve spolupráci se sedmi velkými bankami realizuje projekt, který má umožnit přístup k finančním službám pro čtyřicet procent indického obyvatelstva, pro něž je bankovní pobočka fyzicky nedosažitelná. Projekt je založen na dvojici přístrojů. Prvním z nich je mobilní telefon vybavený technologií krátkovlnné bezdrátové komunikace, která umožňuje přenos informací pouhým přiblížením dvou přístrojů (Near Field Communication, NFC). Takový mobil v rukou bankovního agenta může sloužit jako přenosná bankovní pobočka pro několik vesnic, protože provádí a uchovává informace o vkladech a výběrech hotovosti i bezhotovostních transakcích vesnických zákazníků. Tím druhým přístrojem je osobní karta vybavená RFID čipem, který uchovává osobní údaje zákazníka včetně jeho fotografie a otisků prstů a detaily o stavu a pohybu na zákazníkových spořících či kreditních účtech. Do současné chvíle si v daleké Andrapradéši otevřelo bankovní účet už na dvěstě tisíc farmářů.


11.03.2008 Interfax

Rusko: Osoby vkládající hotovost na účet musejí uvést své osobní údaje

Ruská centrální banka vydala nařízení, podle kterého fyzická osoba ukládající na účet peníze v hotovosti musí udat tyto osobní údaje: jméno, příjmení, patronymické jméno, datum narození, daňové číslo (pokud existuje) nebo adresu trvalého či přechodného pobytu. Nařízením se provádějí změny ruského federálního zákona o praní špinavých peněz a prevenci proti terorismu.

 

Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu

 
 

Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.


Copyright © 2013 Úřad pro ochranu osobních údajů. Všechna práva vyhrazena.
web & design , redakční systém