Úřad na začátku letošního února
informoval, že začal na základě několika podnětů prověřovat praxi oznamování osob, kterým byla nařízena karanténa, Policii ČR. Kontrola dosud nebyla ukončena.
V rámci předmětné kontroly Úřad ověřuje nejen praxi oznamování osob, kterým byla nařízena karanténa, ale také okolnosti, za nichž Policie ČR tyto údaje dále uchovávala a používala. Kromě samotného oprávnění Policie ČR zpracovávat osobní údaje osob je dále zjišťováno, zda a jak jsou osobní údaje využívány (tj. zda dochází ke kontrolám těchto osob a v jaké souvislosti), jaké jsou prvky zabezpečení osobních údajů (interní dokumentace, faktické ověření), jak je řízen přístup k těmto údajům, ověření nekonzistentního oznamování osob ze strany Krajských hygienických stanic a jak byla tato situace řešena (existence záznamů o činnostech zpracování).
Úřad však kontrolu provádí na základě
reportáže Deníku N, který v polovině ledna letošního roku informoval, že Krajské hygienické stanice a Česká správa sociálního zabezpečení mají nařízeno posílat informace o lidech v karanténě policejnímu prezidiu bez jejich vědomí. Ve stejné věci pak rovněž obdržel Úřad 2. února 2021 podnět a 18. února 2021 též dopis veřejného ochránce práv, že se případem zabývá s žádostí o informace zjištěné Úřadem.
Na začátku února 2021 zaslal Úřad žádost o vyjádření Policii ČR. Následně obdržel vyjádření a vyzval Policii ČR k doplnění. Na základě své žádosti obdržel Úřad vyjádření též od Ministerstva práce a sociálních věcí a České správy sociálního zabezpečení. V návaznosti na posouzení obdržených podkladů a vyjádření zahájil Úřad 9. března kontrolu a 23. března nařídil místní šetření u Policie ČR. Veškeré další kroky se budou odvíjet od informací poskytnutých Policií ČR v rámci místního šetření.
Úřad považuje za nutné v této souvislosti upozornit, že kontrola nijak nenahrazuje postup správce, ani výkon povinností, které má průběžně plnit. Je zákonnou povinností ministerstev a ostatních úřadů připravit a nastavit zpracování údajů takovým způsobem, aby byl sběr dat od lidí, uchovávání a další zpracování, prováděno přiměřeně a jen po nezbytně nutnou dobu.
Státní úřady jsou nejpozději při aplikaci a vynucování opatření povinny občanům vysvětlit parametry celého zpracování dat, mj. co se bude s jejich osobními údaji dít, kdo se bude na opatřeních podílet a po jak dlouhou dobu budou údaje uchovávány. Je proto důležité, aby ministerstva v této věci vyvíjela metodickou činnost a reagovala na požadavky a dotazy veřejnosti.
Veřejné úřady mají možnost se kdykoli při přípravě, aplikaci a vynucování opatření obrátit na ÚOOÚ se žádostí o konzultaci. Ve věci zpracování osobních údajů osob, kterým byla nařízena karanténa, se to však dosud nestalo. Kontrola od ÚOOÚ a její výsledek, který pouze aprobuje zjištění nebo shledá pochybení a vede k nápravě, nemůže nahradit zákonem vyžadovanou aktivitu při přípravě opatření, ani metodiku příslušných ministerstev, které mají správcům pomoci, jak se mají podle jimi vydaných opatření chovat.