Cesta: Titulní stránka
Je mi velikou ctí spoluzahájit tuto konferenci, která se věnuje ochraně jednoho ze základních práv uznávaných v neustále narůstajícím počtu států – právu na ochranu osobních údajů, jehož faktická emancipace od ústavního práva na ochranu soukromí pokračuje globálním postupem digitalizace veřejného a i soukromého života.
Setkáváme
se s tím všichni. Rozvoj výpočetní techniky reálně přesouvá významnou část
komunikace do virtuálního prostoru a směřuje tak k dominantně digitální
komunikaci spojené zčásti nevyhnutelně, zčásti arbitrárně s ohromným a
neustálým zpracováním osobních údajů. Podstatná část veřejnosti si dlouho
neuvědomovala, že jejich soukromí nezačíná nejpozději za dveřmi jejich bytu. Co
jsme ochotni o sobě často psát na internetu bychom si patrně na vývěsku v domě,
v němž bydlíme, nenapsali a už vůbec nevyvěsili podepsané. Zneužití
velkého množství osobních údajů jak v důsledku kriminální činnosti, tak
samotnými správci těchto údajů a s tím související skandalizace některých
platforem v zahraničí vedly k zásadnímu zintenzivnění ochrany
osobních údajů na úrovni orgánů Evropské unie i národních dozorových
úřadů.
Ochrana
soukromí a osobních údajů ale paradoxně začala opravdu zajímat ty, jichž se
především týká, tedy subjekty údajů, ve velké míře až v okamžiku, kdy
vlivem pandemie onemocnění COVID 19 enormně vzrostl tlak veřejných institucí i soukromých
subjektů na objem a kvalitu osobních údajů, včetně osobních údajů zvláštní
kategorie, které jsme všichni byli povinni poskytovat, nebo jejichž poskytování
se nám alespoň doporučovalo. Ještě neskončila pandemie covid 19 a začala ruská
agrese proti Ukrajině. Hybridní válka, dezinformace, kybernetické útoky. I to
vše velmi úzce souvisí s ochranou osobních údajů.
Skutečnou
hodnotu a také „zranitelnost“ osobních údajů nám všem ukazují právě stále
častější kybernetické útoky. Hybridní válka vůči svobodnému světu prokázala, že
ochrana osobních údajů a soukromí jednotlivců musí být chápána jako
nedílná součást ochrany společnosti před vnějším ohrožením jakož i ochrany
demokratických hodnot obecně. Stojíme tak – a to nejen Úřad
a další orgány státní správy, ale v zásadě celá společnost – před
zásadními úkoly v oblasti kybernetické bezpečnosti a ochraně osobních
údajů a soukromí. Pokud si včas neuvědomíme nebezpečí institucializovaných
útoků zneužívajících naše osobní údaje, může to mít vážné dopady nejen
na konkrétní oběti, ale také na celou společnost v podobě
dezinformací, manipulací nebo dokonce rozvratu určitých sektorů společnosti,
např. masovou manipulací veřejnosti nebo krádežemi identit (např. deep fakes,
kde dochází ke zneužití umělé inteligence k podvodu pomocí realistických
foto nebo videomontáží), může dojít k zahlcení a zhroucení
některých služeb, zdravotnických zařízení, ale také celé digitalizované státní
správy.
Tím
se dostávám k tématu dnešní konference. Jakákoli digitalizace státní
správy musí nezbytně jít ruku v ruce s kybernetickou bezpečností a
zejména s ochranou osobních údajů těch, jejichž údaje jsou státem
spravovány. A to se v dobře míněném nadšení občas přehlíží. Opatření proti
zneužití osobních údajů je třeba vždy plánovat od počátku legislativního
projektu. Jednoduše řečeno. Stát má mít jen tolik údajů, které k plnění
svých zákonných povinností potřebuje a má je zpracovávat jen k účelu, pro
který je má. Opendata jsou možná k datům státu o sobě a své činnosti,
nikoli o subjektech údajů. Osobní údaje nota bene svěřené pod hrozbou sankce
státu se například ani nepřímo nemohou stát objektem jejich monetizace.
Abych
hovořil konkrétně. V rámci pandemie covidu byla logická tendence
minimalizovat osobní kontakt mezi lidmi a zavádět důsledná režimová a karanténní
opatření. Od roku 2020 se náš Úřad nejen k těmto otázkám mnohokrát
vyjadřoval a pokud o to jiné správní orgány i soukromé osoby požádaly,
snažili jsme se jim poskytnout maximální součinnost v tom smyslu, aby jimi
přijímaná opatření zachovala svou efektivitu při maximálním šetření práva na
soukromí a ochranu osobních údajů. Jako příklad toho, kde se v daném čase
uspokojivé řešení nalézt nepodařilo, lze uvést, že nejen v České republice nezískala
aplikace „typu“ eRouška právě z tohoto důvodu dostatečnou důvěru obyvatel.
Pro
nás všechny je důležité, abychom dokázali analyzovat situaci v ochraně osobních
údajů, predikovat její další vývoj v důsledku opatření na ochranu veřejného
zdraví a v – doufejme – „post COVIDovém“ světě najít místo ochrany osobních
údajů. Úkol je to většinou obtížný, vyžadující značné úsilí, odhodlání chránit
osobní údaje a soukromí lidí jako jejich ústavní práva a (někdy především)
vytrvalost. Nyní máme druhou šanci
věnovat ochraně osobních údajů odpovídající pozornost a brát ji jako činnost,
která je cíleně orientována na prospěch pro občana, a nikoli (jen) jako
nepříjemná administrativní zátěž. Ochrana osobních údajů a soukromí je něco, co
je jedním z garantů fungování České republiky jako demokratického právního
státu založeného na úctě k právům a svobodám člověka a občana, jak vyplývá
z článku 1 Ústavy České republiky.
Úřad
se soustředí i na nejdůležitější legislativní změny spojené
s aktuálními společenskými potřebami. K problémům ochrany osobních údajů
při řešení pandemie evidentně přispívala i nestandardně prováděná připomínková
řízení, např. k návrhu pandemického zákona, kdy nebyl Úřad vůbec osloven, a k
jeho novele nebyly řádně vypořádány jeho připomínky. Obecným nešvarem v legislativních
návrzích bohužel bývá absence řádně zpracovaného posouzení vlivu na ochranu
osobních údajů, jehož zpracování je podle čl. 35 obecného nařízení povinné. I z
tohoto důvodu se nyní projednává změna Legislativních pravidel vlády, ve které
je podrobněji rozpracována oblast posouzení vlivu na soukromí a ochranu
osobních údajů. Touto změnou však nebudou vyřešena úskalí překládání
iniciativních nebo pozměňovacích návrhů, která často s Úřadem nebývají
vůbec projednávána, což je z hlediska ochrany osobních údajů nežádoucí
stav. Příkladem může být novela zákona o léčivech, která samotná se osobních
údajů netýkala. Načten byl k ní však pozměňovací návrh, který se týkal očkování
fyzických osob, a ve zkratce představoval vyjmutí těchto údajů z eReceptu
a nově zapisování do Informačního systému infekčních nemocí. Stanovisko Úřadu bylo
k pozměňovacímu návrhu negativní, zejména z důvodu absence zákonné úpravy
pro ISIN. Následným jednáním s Ministerstvem zdravotnictví se podařilo
docílit toho, že ISIN bude legislativně ukotven, čímž dojde k naplnění
zásad zpracování osobních údajů.
Úřad si je vědom, že díky tomu, že zpracování
osobních údajů je přeshraniční, musí být přeshraniční
i ochrana osobních údajů, pokud má dosahovat zamýšleného účinku. Za nejvýznamnější
počin posledního roku lze v tomto smyslu považovat společné koordinované
vymáhání ochrany osobních údajů podle pravidel obecného nařízení.
Dne 15. února 2022 se Úřad zapojil společně s dalšími 21 úřady do první
takové akce Evropského sboru pro ochranu osobních údajů. Tematicky je tato
dosud probíhající akce zaměřena na využívání cloudových služeb veřejnými
subjekty. Volba tématu, které jsem osobně preferoval, se opírala také o
zjištění Eurostatu, že využívání cloudových služeb v EU se za posledních
šest let zdvojnásobilo. Využívání cloudových služeb doprovází nové problémy,
jimž musí odpovídat nároky na ochranu osobních údajů.
Členské národní
dozorové úřady vstoupily do projektu s deklarovaným cílem prověřit nejméně
75 veřejných institucí v Evropské unii a dalších státech Evropského hospodářského
prostoru. Naše část práce spočívala ve vstupním dotazníkovém šetření u
Ministerstva práce a sociálních věcí, Ministerstva vnitra a Národní agentury
pro komunikační a informační technologie. Výběr tří centrálních institucí byl společným
parametrem těch úřadů, které tuto formu zvolily. Po vyhodnocení odpovědí jsem
rozhodl o provedení kontroly u jednoho z těchto subjektů, která byla
zahájena v září. Souhrnnou zprávu o výsledcích celé koordinované akce
zveřejní Evropský sbor pro ochranu osobních údajů pravděpodobně na přelomu roku.
Jelikož je konference
spoluorganizována Asociací pověřenců ČR, dovolím si zmínit, že Úřad pro ochranu
osobních údajů vždy maximálně podporoval pověřence pro ochranu osobních údajů v
jejich často nezáviděníhodné roli. Když jsme byli osloveni, velmi jsme to uvítali,
protože role pověřenců v rámci veřejného sektoru je jednak velmi odpovědná a –
dovolím si tvrdit – odpovědnější než v sektoru soukromém, protože prostředky
veřejné moci ke shromažďování osobních údajů jsou nesrovnatelné se
soukromým sektorem, jednak postavení pověřenců v orgánech uvedených v čl.
37 odst. 1 písm. a) obecného nařízení je nesrovnatelně horší než v soukromém
sektoru. Na jedné straně sice můžeme říci, že veřejný sektor není ovládán
ziskem, na druhé straně je ale jasné, že každá organizace řeší nějaký model
řízení rizika. A pokud z ochrany osobních údajů na první pohled žádné
přímé finanční riziko pro veřejný sektor neplyne, nemůže to nemít nezaslouženě
negativní vliv na prestiž jejich pověřenců. Domnívám se, že – dovolíte-li tu zkratku
– klamný pocit beztrestnosti části veřejnoprávních správců a zpracovatelů vedl
k pozvolnému úpadku zájmu o ochranu osobních údajů ve veřejném sektoru, což
sekundárně mělo vlivem jisté nápodoby negativní vliv i na část ostatních
správců a zpracovatelů. Je především zásluhou pověřenců, že tento přístup je
okrajový.
Před 4 lety,
kdy institut pověřence vznikl, bylo jedním z důležitých cílů i posílení
obecného povědomí o potřebě a významu ochrany osobních údajů. Role pověřenců
tedy není jen výkonem kompetencí a dozoru podle obecného nařízení. Smyslem
výkonu funkce pověřence je také určitá forma popularizace významu ochrany
osobních údajů. Pověřenec by proto měl být, podle mého názoru, také jakýmsi
‚ambasadorem‘ ochrany osobních údajů, tím, kdo pomáhá nastavit dobrou praxi i v
okamžiku, kdy za rohem nečíhá náš Úřad, protože ten tam většinou není.
Součástí odborného
působení pověřence pro ochranu osobních údajů, a to nejen ve veřejné správě,
ale i v privátním sektoru, by proto měl být i aktivní osvětový přístup. Nelze
se spokojit jen s přesným plněním povinností daných obecným nařízením. Každý
pověřenec (pro ochranu osobních údajů), ať už působí ve veřejné správě anebo soukromém sektoru, by
měl v rámci svého prostoru působení pomáhat všeobecnému pochopení, proč
formální aplikace principů ochrany osobních údajů je nejen špatná z pohledu
přístupu ke společensky odpovědnému a udržitelnému rozvoji toho, pro nějž jako
pověřenec působí, ale může být i velmi nebezpečná a v posledku mít pro správce
nebo zpracovatele osobních údajů i fatální důsledky. Pokud naše široká účast
může alespoň poněkud pomoci tento zcela nežádoucí trend zastavit, nechť je
podobných konferencí, pokud možno, co nejvíce.
Vážené
dámy, vážení pánové,
děkuji
za pozvání zástupců našeho úřadu na tuto akci, děkuji za vaši pozornost a přeji
dnešní konferenci úspěch a spokojené a pro ochranu osobních údajů ještě
nadšenější účastníky.
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.