Cesta: Titulní stránka > Základní odkazy > Tiskové zprávy > Tiskové zprávy a konference - Archiv > Tiskové zprávy - 2008 > Tisková zpráva 23. 4. 2008
Na základě zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, poskytl Úřad pro ochranu osobních údajů dne 18. května 2020 následující informace:
Z jakého právního předpisu ÚOOÚ vychází nebo jaký právní judikát vylučuje, že nelze přezkoumat rozhodnutí nadřízeného orgánu o stížnosti vydané dle § 16a odst. 6 zákona č. 106/1999 Sb., když § 16b odst. 1 téhož zákona říká, že přezkoumat rozhodnutí nadřízeného orgánu lze, aniž by byla stanovena libovolná omezení?
Ustanovení § 16b zákona č. 106/1999 Sb. (účinné od 1. 1. 2020), které se
týká přezkumného řízení a ochrany proti nečinnosti, ve svém odst. 1 uvádí, že „rozhodnutí
nadřízeného orgánu lze přezkoumat v přezkumném řízení, pro jehož vedení
podle zvláštního právního předpisu je příslušný Úřad pro ochranu osobních
údajů“. Odst. 2 téhož ustanovení následně upřesňuje, že „dospěje-li správní orgán při přezkumu
k závěru, že informace byly odepřeny
nezákonně, a dostupné informace o právním a skutkovém stavu nevyvolávají důvodné
pochybnosti, postupuje obdobně podle § 16 odst. 4“. Z jazykového a
teleologického výkladu tedy vyplývá, že přezkoumávat lze ta rozhodnutí
nadřízeného orgánu, kterými bylo odepřeno (ať už zcela nebo zčásti) poskytnutí
informací žadateli.
Rozhodnutí o stížnosti ve smyslu, že povinný subjekt byl nějakým způsobem
nečinný
[
neposkytl informace ve lhůtě, poskytl jen část informací, aniž by vydal
rozhodnutí apod. – stížnostní důvody uvedené pod § 16a odst. 1 písm. a) – c)
zákona č. 106/1999 Sb.
]
, jsou v současné době
judikaturou soudů stále považována za rozhodnutí ve smyslu zákona č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, tedy rozhodnutí napadnutelná správní
žalobou podle § 65 a násl. zákona č. 150/2002 Sb., avšak ne ve smyslu zákona č. 500/2004 Sb.,
neboť nejde o konečné (meritorní) rozhodnutí o žádosti o poskytnutí informace.
Tento právní názor potvrzuje zejména rozhodnutí Nejvyššího správního soudu
ze dne 20.11.2018, čj. 5 As 18/2017 – 40, viz např. právní věta: „Potvrzení postupu povinného subjektu dle §
16a odst. 6 písm. a) zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím,
vydané na základě stížnosti dle § 16a odst. 1 písm. b) téhož zákona není rozhodnutím o žádosti o poskytnutí
informace; žadatel o informaci se může bránit vůči povinnému subjektu
nečinnostní žalobou podle § 79 odst. 1 s. ř. s.“.
Rozhodnutí o stížnostech proti výši úhrady za poskytnutí informací
[stížnostní důvod uvedení pod § 16a odst. 1 písm. d) zákona č. 106/1999 Sb.]
nejsou dle starší, avšak stále nepřekonané judikatury, ani rozhodnutím ve
smyslu zákona č. 150/2002 Sb. (ne tak už ale např. odložení žádosti pro
nezaplacení požadované úhrady). V tomto směru Úřad odkazuje na právní věty
rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 21.09.2010, čj. 2 As 34/2008 – 90,
zejm. věta první: „Sdělení požadavku na
úhradu za poskytnutí informace a o výši této úhrady (§ 17 odst. 3 zákona č.
106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím), ani rozhodnutí o stížnosti žadatele, který nesouhlasí s výší úhrady
jemu sdělené (§ 16a odst. 7 téhož zákona), nejsou
rozhodnutími ve smyslu § 65 s. ř. s., ani rozhodnutími správního orgánu ve
věci soukromoprávní [§ 68 písm. b) s. ř. s.].“
Metodické doporučení Ministerstva vnitra k aplikaci vybraných
procesních ustanovení zákona č. 106/1999 Sb., po novele provedené zákonem č.
111/2019 Sb., výše uvedený judikaturní výklad potvrzuje, když uvádí, že
vzhledem k obsahu stížností (na co mohou směřovat) a tedy i rozhodnutí o nich,
by měla být užita adekvátní aplikace
přezkumu jako v případě usnesení o ochraně před nečinností (lze přezkoumávat pouze
usnesení o odložení věci a o zastavení řízení), neboť rozhodnutí o stížnosti je
obdobou tohoto usnesení.
Metodické doporučení též odkazuje na odst. 2 § 16b zákona č. 106/1999 Sb. a
na skutečnost, že pokud se hovoří
v souvislosti s přezkumem o nezákonném odepření informací, lze
usuzovat, že přezkumu budou podléhat toliko rozhodnutí o odvolání podle § 16 zákona
č. 106/1999 Sb., neboť jen jimi může nadřízený orgán řešit odepření
informace (viz str. 19 Metodického doporučení).
Ani novelizační ustanovení, která jsou v současné době předkládána
Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (viz sněmovní tisk č. 633), nepočítají s výslovnou budoucí
aplikací správního na rozhodnutí o stížnosti (pouze na způsob a náležitosti jejího podání).
Vzhledem k tomu, že se jedná o novou legislativu, nelze do budoucna
vyloučit odlišné rozhodování soudů v této věci;
v současné době je však Úřad při svých postupech vázán aktuální
judikaturou a výkladem zákona č. 106/1999 Sb.
Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.