Cesta: Titulní stránka > Hlavní menu
Ochrana osobních údajů má mezinárodní základ v úmluvě Rady Evropy č. 108 z roku 1981 a jejích protokolech, článku 8 Charty základních práv EU a článku 16 Smlouvy o fungování Evropské unie. V národním právu je základem článek 7, 10 odst. 3 a 13 Listiny základních práv a svobod a zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník.
Obecná regulace ochrany osobních údajů spočívá v nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), a prováděcím (adaptačním) zákoně č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Tento zákon pak též mimo jiné transponuje druhý zásadní evropský akt na poli ochrany osobních údajů, a to směrnici Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/680 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů příslušnými orgány za účelem prevence, vyšetřování, odhalování či stíhání trestných činů nebo výkonu trestů, o volném pohybu těchto údajů a o zrušení rámcového rozhodnutí Rady 2008/977/SVV.
V primární působnosti Úřadu je ochrana osobních údajů. Podle § 1 zákona o zpracování osobních údajů jsou k naplnění práva každého na ochranu soukromí dána oprávnění a povinnosti při zpracování osobních údajů. Obecná působnost ÚOOÚ v ochraně osobních údajů je konkrétně vymezena v článku 57 obecného nařízení o ochraně osobních údajů jako „úkoly“ (angl. tasks) a Úřad má k tomu v článku 58 obecného nařízení o ochraně osobních údajů „pravomoci“ (angl. powers), které se promítají do § 54 zákona o zpracování osobních údajů jako „činnosti Úřadu“, přičemž pouze odstavec 1 a částečně odstavec 3 jsou promítnutím obecného nařízení o ochraně osobních údajů.
ÚOOÚ je dozorovým, tedy kontrolním, úřadem ochrany osobních údajů s obecnou působností. Dozor (kontrola) se dělí na správní, vnitřní a státní. Z působnosti Úřadu je na jedné straně vyňato zpracování osobních údajů některými skupinami správců, na straně druhé jeho role zahrnuje ochranu osobních údajů v oblastech nespadajících do působnosti obecného nařízení o ochraně osobních údajů.
Těžištěm činnosti Úřadu je napravit chybné procedury zpracování osobních údajů správci nebo zpracovateli osobních údajů. Úřad se primárně zabývá nedostatečnou ochranou osobních údajů, která má systémový přesah, tj. z její nápravy bude profitovat větší množství subjektů údajů. Tam, kde tato podmínka není splněna, je věcí poškozeného, aby se domohl nápravy žalobou u soudu. Ke zkvalitnění a prohloubení ochrany osobních údajů existuje řada nových nástrojů, k nimž mimo jiné patří regulace předávání osobních údajů do třetích zemí a mezinárodním organizacím, posuzování vlivu na ochranu osobních údajů, kodexy chování a vydávání osvědčení o ochraně údajů a pečetí a známek dokládajících ochranu údajů.
Podle článku 57 odst. 1 písm. b) obecného nařízení o ochraně osobních údajů je působností Úřadu zvyšovat povědomí veřejnosti o ochraně osobních údajů (osvětová role) a podle písmene c) poskytovat veřejnému sektoru a zástupcům odborných, profesních a průmyslových sdružení konzultace k aplikaci obecného nařízení o ochraně osobních údajů (konzultační role). Úřad se především vyjadřuje k návrhům postupů při plnění povinností uložených správcům, včetně jejich vztahu s těmi, jejichž osobní údaje tito správci zpracovávají. Konzultace poskytuje jednotlivým správcům a rovněž těm, kteří se domnívají, že jejich osobní údaje jsou zpracovány v rozporu s právními předpisy. Šířeji využitelné výstupy z konzultací následně zveřejňuje a v odůvodněných případech uspořádá veřejnou diskusi k návrhům metodik určených obecně správcům.
Úřad rovněž průběžně zveřejňuje překlady dokumentů ochrany osobních údajů Světového shromáždění pro ochranu soukromí (GPA) a k jednotlivým otázkám aplikace obecného nařízení o ochraně osobních údajů, na jejichž vypracování se spolupodílí jako člen Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB), nebo které vypracoval Evropský inspektor ochrany údajů (EDPS). V rámci poradenství se Úřad vyjadřuje k návrhům právních předpisů, požádá-li ho o to ministerstvo, vláda nebo Parlament, nebo i z vlastního popudu.
Úřad se originárně nezabývá těmi zpracováními osobních údajů, u nichž je normotvorba v působnosti regulátora sektoru – ministerstva. Regulátoři stanoví pravidla správcům a zpracovatelům osobních údajů pro sektorová zpracování osobních údajů a Úřad na dodržování těchto pravidel jen dozírá. Nejedná-li se o obecné zpracování osobních údajů, je v takové věci nutné se obrátit na gestora právní oblasti (ministerstvo), který má k tomu zřízeného pověřence pro ochranu osobních údajů (DPO). Ministerstvo totiž řídí jím spravovanou oblast i v otázkách ochrany osobních údajů, které jsou různou měrou upraveny zvláštními právními předpisy. ÚOOÚ jako úřad pro dozor ochrany osobních údajů neposkytuje detailní vyjádření týkající se ochrany osobních údajů v daných sektorech, aniž by příslušný gestor dostal možnost nápravy, například tvorbou či změnou pravidel, včetně sepisu vhodných příruček, zohledňujících specifika daného odvětví, jež se promítají do práce s osobními údaji. Má-li subjekt údajů se správci osobních údajů přímý právní vztah, měl by se nejdříve obrátit na něj a teprve tehdy, je-li nespokojen s vyřízením své žádosti, na Úřad, který je gestorem oboru státní služby ochrana osobních údajů.
V některých případech však český zákonodárce nebo EU stanovili zvláštní formy součinnosti Úřadu. Tyto působnosti jsou seřazeny chronologicky podle účinnosti této kompetence:
Kromě právních předpisů stanovujících působnost Úřadu byly vydány zákony, které prolamují mlčenlivost v jeho prospěch:
Kromě ochrany osobních údajů plní Úřad další úkoly svěřené mu zákonem. Jedná se o tyto oblasti:
Zobrazit aktuální dokumenty | archiv dokumentů | dokumenty včetně archivu
Nacházíte se v módu "Bez grafiky", takže vidíte tuto stránku bez zdobné grafiky a pokročilého formátování. Pokud váš prohlížeč podporuje CSS2, můžete se přepnout do grafického módu.