Prováděcí rozhodnutí Komise ze dne 12.
července 2016 podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 95/46/ES o
odpovídající úrovni ochrany poskytované
štítem EU–USA na ochranu
soukromí bylo prohlášeno za neplatné
rozsudkem Soudního dvora Evropské unie ve
věci C-311/18 Data Protection Commissioner v. Facebook Ireland Limited a Maximillian
Schrems (tzv. Schrems II) ze dne 16. července 2020. Nadále tak již není možné
předávat osobní údaje do USA na základě Štítu soukromí.
Rozsudek Soudního dvora konstatoval, že ve světle Listiny základních práv
Evropské unie musí vhodné záruky podle čl. 46 obecného nařízení o ochraně
osobních údajů zajistit předaným osobním údajům ve třetí zemi ochranu v zásadě
rovnocennou ochraně poskytované obecným nařízením.
Vycházeje z tohoto konstatování dospěl Evropský soudní dvůr k závěru, že
Rozhodnutí Komise 2010/87 ze dne 5. února 2010 o
standardních smluvních doložkách pro předávání osobních údajů zpracovatelům
usazeným ve třetích zemích podle směrnice Evropského parlamentu a Rady 95/46/ES
je platné. Zároveň však Evropský soudní dvůr zdůraznil, že pokud konkrétní
smlouva obsahující dané standardní smluvní doložky nezajišťuje předaným osobním
údajům ve třetí zemi ochranu v zásadě rovnocennou ochraně poskytované obecným nařízením,
pak je na odpovědnosti vývozce a dovozce osobních údajů, aby poskytli dodatečné
záruky, které požadovanou ochranu osobních údajů ve třetí zemi zajistí.
Evropský soudní dvůr zároveň vyžaduje, aby dozorové orgány jednotlivých
členských zemí Evropské unie postupovaly při čl. 46 obecného nařízení
koordinovaně ve spolupráci s Evropským sborem pro ochranu osobních údajů. Další
informace lze nalézt v
prohlášení Evropského
sboru pro ochranu osobních údajů ze dne 17. července 2020 a v dokumentu
Často kladené otázky k
rozhodnutí Rozsudek Soudního dvora Evropské unie ve věci C-311/18 Data
Protection Commissioner v. Facebook Ireland Limited a Maximillian Schrems.
V uvedeném
doporučení Sbor popisuje v několika krocích, jak má postupovat správce
(příp. zpracovatel), který hodlá předávat osobní údaje do třetí země
s nedostatečnou úrovní ochrany osobních údajů, aby zajistil předaným
údajům ve třetí zemi úroveň ochrany „v zásadě rovnocennou“ s
unijní úrovní ochrany osobních údajů, jak ji vyžaduje ustanovení čl. 46
obecného nařízení vyložené uvedeným rozhodnutím SDEU:
1. Správce
musí předně skutečně znát okolnosti svého předání a uplatnit na předání jako na
samostatnou operaci zpracování všechny zásady definované čl. 5 obecného
nařízení, tzn. správce musí především vědět komu a do kterých zemí hodlá data
předat, musí určit účel předání osobních údajů a vymezit relevantní údaje,
které je nezbytné pro naplnění stanoveného účelu předat do třetí země.
2. Správce
musí zvolit jeden z nástrojů pro předání vyjmenovaných v čl. 46
obecného nařízení, přičemž, pokud správce není členem skupiny disponující
schválenými závaznými podnikovými pravidly, je v současné době stále
jedinou schůdnou cestou použití standardních smluvních doložek podle rozhodnutí
Evropské komise.
3. Správce
musí v kontextu daného předání, nejlépe ve spolupráci s potenciálním
dovozcem osobních údajů, zhodnotit, zda legislativa třetí země nenaruší úroveň
ochrany předaných osobních údajů takovým způsobem, že ani použití zvoleného
nástroje podle čl. 46 samo o sobě nezajistí vhodné záruky ochrany předaných
osobních údajů. Především se správce musí soustředit na zhodnocení otázky, zda
právní řád třetí země umožňuje jejím orgánům veřejné moci přístup
k předaným osobním údajům v rozsahu, který jde nad rámec toho, co je
obvyklé v demokratické společnosti, v čemž mu mohou pomoci
Doporučení Sboru 2/2020 k zásadním zárukám přiměřeného přístupu k osobním údajům.
4.
V případě, že správce dojde k závěru, že pro dané předání do třetí
země neposkytuje zvolený nástroj podle čl. 46 dostatečné záruky pro zajištění
„v zásadě rovnocenné“ ochrany předaných osobních údajů, musí správce, zpravidla
ve spolupráci s dovozcem, přijmout doplňková opatření, která navýší záruky
na požadovanou úroveň. V přílohách uvedeného Doporučení Sboru 1/2020 jsou
uvedeny příklady možných technických, smluvních a organizačních opatření. Pokud
správce nepřijme nebo nenalezne taková doplňková opatření, nezbude mu nic
jiného než předání nerealizovat, resp. v případech již probíhajících
předávání toto zastavit nebo oznámit danou skutečnost příslušnému dozorovému
úřadu, který rozhodne o zastavení předávání.
5. Správce
musí posléze ve vhodných intervalech znovu zhodnotit, zda v právním řádu
dané třetí země nedošlo k nepříznivému vývoji vzhledem k úrovni
ochrany předávaných údajů, a zda tedy není nutné nalézt a přijmout ještě jiná
doplňková opatření.