Úřad
uložil společnosti SMS finance, a.s., vymazat osobní údaje fyzických osob,
k jejichž zpracování nedoložila právní titul podle čl. 6 obecného nařízení.
Jednalo se zejména o osobní údaje získané prostřednictvím vázané
zástupkyně této společnosti (spolupracovnice poskytující a propagující služby
jménem společnosti), která oslovila potenciálního klienta na základě dat,
k jejichž získání nebyla společnost schopna doložit řádný právní titul (vázaná
zástupkyně se v telefonním rozhovoru se subjektem údajů představila
jménem společnosti).
Společnost
SMS finance, a.s., se následně obrátila na Městský soud v Praze. Ve
správní žalobě proti rozhodnutí Úřadu společnost uvedla, že se neztotožňuje s
právním posouzením Úřadu ve vztahu k tomu, že se v rámci
zpracování osobních údajů prováděného jejími vázanými zástupci nachází v postavení
správce. Společnost postavila svoji obhajobu na argumentu, že za nesprávně
zpracovávané osobní údaje neodpovídá ona, nýbrž její spolupracovníci jako vázaní
zástupci, kteří jsou samostatnými podnikatelskými subjekty. Městský soud
v Praze se však s tímto názorem neztotožnil a správní žalobu
společnosti zamítl.
Zamítnuta byla také následná kasační stížnost, kterou
společnost podala k Nejvyššímu správnímu soudu (dále jen „NSS“). NSS ve svém
odůvodnění konstatoval, že i když zpracovatel (v tomto případě ona vázaná
zástupkyně) ve své činnosti pochybí, konečnou odpovědnost za správné zpracování
osobních údajů má správce, v jehož prospěch vyvíjí činnost. „Specifikace vztahu, povinností a zodpovědnosti mezi správcem a
zpracovatelem bývá důvodem častých nedorozumění, už jen proto, že se ve své
podstatě jedná o spolupráci dvou podnikatelských subjektů. Obecné nařízení však
za nositele odpovědnosti považuje správce, tedy toho, kdo určuje účely a prostředky
zpracování osobních údajů. Zpracovatelem je potom ten, kdo pracuje pro správce,“
shrnul rozhodnutí předseda
Úřadu Jiří Kaucký.
NSS se ztotožnil
s posouzením Městského soudu v Praze, že Úřad v daném případě
oprávněně považoval společnost SMS finance, a.s., za správce osobních údajů,
když uvedl, že: „[…] vázaný zástupce oslovuje potenciálního klienta za účelem nabídnutí
služeb zastoupeného, neboť právě v tom zprostředkování dle § 2 písm. e)
zákona o distribuci pojištění tkví. Ani kasačnímu soudu není nadto zřejmé, z
jakého důvodu by měly být zprostředkovatelské služby nabízeny ‚jen‘ jako takové
(samy o sobě). Aby totiž mohl kdokoli nabízet své vlastní, zprostředkovatelské
služby, musí k tomu mít ‚co zprostředkovávat‘". Jak dále uvedl NSS, vázaná
zástupkyně společnosti „[…] v rámci své činnosti zprostředkovávala
služby stěžovatele, v rámci čehož docházelo i ke shromažďování osobních údajů
potenciálních klientů, které shromažďovala a zpracovávala právě za účelem
určeným stěžovatelem.“
„NSS tedy uzavřel, že Úřad a Městský soud v Praze dospěly ke
správnému závěru, že stěžovatel byl v pozici správce údajů s důsledky
z toho plynoucími“, vysvětlil Jiří Kaucký.